AHLAN WASAHLAN ya sodiqoti ..!

selamat datang ke blog ana .. semoga kita dapat sama
sama menyebarkan agama ALLAH !! selamat berjuang dan salam ukhuwah ..!




Wednesday, January 25, 2012

BERTUDUNG LABUH ITU INDAH ..




Assalamualaikum ..

kali ini aku bawa masuk tajuk BERTUDUNG LABUH ITU INDAH .. aku mahu menceritakan tentang kisah hidup aku dengan tudung labuh ni .

aku mula kenal TUDUNG LABUH tu setelah menjejakkan kaki ke tingkatan 1 .. sekolah aku pada tahun 2010 memperkenalkan kelas KAA (Kelas Aliran Agama) dan batch aku ialah batch first sekali belajar kat kelas KAA .. batch aku ada 2 kelas KAA dan 3 kelas KRK .. aku ditkadirkan belajar dikelas KAA .. mula2 memang tak ikhlas dan tak rela hati masuk ke kelas KAA , apatah lagi guru yang mengajar Arab itu ialah ustaz yang sama mengajarku mengaji . duduk pun satu taman jee ..

pada awal tahun , kami murid KAA hidup dan belajar seperti biasa macam budak KRK .. lifestyle bebas , pakai tudung pendek , stokin pendek , sangul tinggi , lengan baju dilipat dan macam2 lagi . cuma penambahan bahasa arab saja dalam subjek pelajaran kami .. setelah masuk ke pertengahan bulan , ustaz mengumumkan sesuatu yang membuatkan murid2 perempuan KAA merungut .. ustaz mengarahkan kami memakai tudung labuh dalam masa 2 bulan .! aku sendiri dah membebel tentang arahan ustaz itu. katanya ,, ia menggambarkan peribadi seorang pelajar KAA .. bagi aku ,, kami sama saja dengan orang lain . bezanya , cuma belajar di kelas KAA ..

pada cuti sekolah , aku menyuruh ibuku menjahit tudung labuh untukku .. apabila sudah siap ,, aku try lah . bila aku tengok kat cermin ,, terasa buruk betul rupa aku pakai tudung labuh tuu ..! macam hape dah .! aku yang dah sedia gemuk ni makin nampak besar .! tak suka betul .!

naik sekolah , ada subjek arab . so , aku dengan tidak rela hatinya pakai jugak tudung tu sebab takutkan ustaz . tapi tudung tu tak serupa tudung labuh pun apabila aku cuba memendekkan dan menyingkatkannya dengan pelbagai cara . ramai jugak kawan2 yang bertudung labuh hari tu , tapi mulut masing2 membebel tidak sudi memakainya . aku juga . pada waktu Arab , ustaz memujiku dan beberapa kawan aku yang lain . katanya , "kan cantik pakai tudung labuh". tapi itu sementara je . esoknya aku pakai semula tudung pendek aku sebab tak ada kelas arab hari tu . aku rasa aku lagi cantik pakai tudung pendek tu .

sepanjang tahun 2010 , aku bertudung labuh tidak tentu .. kadang2 pakai , kadang2 tak pakai . bila masuk tahun 2011 , aku pakai tudung labuh sekolah selalu . tapi kalau keluar dari sekolah atau sekolah ada event apa2 , aku akan mengenakan tudung pendek saja . yela , aku takde tudung labuh lain selain tudung sekolah . bila nampak kawan2 macam nak tak nak je pakai tudung labuh , aku pun teringin nak ikut . bila ada PJK , aku pakai tudung sekolah yang pendek . tapi malu jugak bila ustaz tegur atau dok nengokk je aku pakai tudung tu .

namun , bila masuk bulan 10 je , aku sudah cuba2 pakai tudung labuh bila keluar jalan2 . dimana2 saja aku dah cuba untuk terus kekal bertudung labuh. Alhamdulillah , Allah bukakan pintu hati aku untuk bertaubat dan berubah setelah banyak dosa yang aku lakukan sebelum ini. aku dapat banyak motivasi bila aku sertakan diri dalam perkhemahan kempimpinan anjuran sekolahku. seorang ustaz berceramah disurau ditempat kami berkhemah . hujah2nya betul2 menusuk ke dalam hati aku . sampai rasa nak menangis pun ada . ALLAH MAHA BESAR , ALLAH MAHA AGUNG .. siapalah aku yang kerdil ini untuk melawan suruhan dan perintahnya .. aku takutkan ALLAH ..

setelah terasa diri ini insaf dengan segala cerita2 yang ustaz itu sampaikan ,, aku tekadkan dalam diri untuk berubah dan kekal bertudung labuh , berstokin , bersarung lengan atau segala2nya yang menutup auratku . aku juga terfikir untuk berpurdah . tapi mungkin belum tiba waktunya untuk aku memakainya . bila aku minta pendapat kawan2 , mereka kata , aku tak perlu terlalu drastik sangat berubah . bila aku tanya saja , air muka mereka berubah . dengan riak muka mereka saja , semangat aku jatuh sedikit untuk berubah . berderai air mataku kerana penghijrahanku tiada sokongan . namun aku cuba tabahkan hati . mungkin sudah cukup bertudung labuh . ia buatkan aku rasa selesa dan selamat .

dalam cuti sekolah , aku berjuang berdakwah tentang Islam dimana2 termasuk didalam Facebook . harapnya , ramai yang dapat terima . Alhamdulillah , kawan2ku jelas menunjukkan bahawa mereka menghormati perubahanku dan menyokongku . segelintirnya menentang dan menghentam aku habis2san . biarlah mereka yang masih lalai itu . semoga ALLAH bukakan pintu hati untuk mereka pula ...

masuk saja tahun 2012 ,, aku sudah bersedia berhadapan dengan apa jua cabaran hidupku disekolah . aku sedia maklum , ramai murid2 sekolahku tidak kira berada ditingkatan berapa tidak menyukaiku . aku sedia dikutuk atau diejek . bertudung labuh itu kolot ? berdakwah itu skema ? heyy , kawan .. apapun yang korang fikir , korang SALAH ..

aku selesa bertudung labuh . lelaki tidak memandangku . itu sudah sangat bagus sebab aku tak buat dosa dengan sesenangnya . lagipun , aku dapat tutup badanku daripada ditatap lelaki . heyy , berdakwah itu tanggungjawab ukeyy .. kita WAJIB sebarkan Islam . cari je kat internet , kan senang ?

aku akan terus mengekalkan pemakaian tudung labuh ini sehingga ALLAH tarik nyawaku , INSYAALLAH . doakan kejayaan atas penghijrahanku ini wahai sahabat2 sekelian ~

No comments:

Post a Comment